Σερένα
Είναι αυτή η φωτογραφία, πολύ δύσκολο να συγκρατηθείς. H Κρις Έβερτ και η Μαρτίνα Ναβρατίλοβα χάρισαν στη Σερένα Γουίλιαμς ένα βραχιόλι 18 καρατίων από τα Tiffany’s. Η Νέα Υόρκη γιόρταζε, αλλά μόνο την Κυριακή˙ τη Δευτέρα να ήταν δύο εξωγήινοι που έπαιζαν στο κορτ, ένας τύπος που τον υποστήριζαν μερικοί άλλοι παράξενοι που φορούσαν τις φανέλες της εθνικής Κροατίας και φώναζαν λες και ήταν σε ποδοσφαιρικά ματς (κλασικά Βαλκάνια) και ένας Γιαπωνέζος που δεν λεγόταν Λούσι Λιου και δεν έκανε γυρίσματα για τον τρίτο κύκλο του «Elementary», αν υπάρξει τρίτος κύκλος. Μπορεί η Λιου να έχει ρίζες από την Ταϊλανδή- και γέννημα θρέμμα Νεοϋορκέζα- αλλά δεν κάνει και τεράστια διαφορά γενικώς, εκτός από τη διαφορά που όντως κάνει και τον αέρα της Νέας Υόρκης. Αν μεγαλώνοντας και περνώντας τα 30 δεν σκέφτηκες μία φορά να μείνεις εκεί, δεν γίνεται στα αλήθεια δουλειά.
Η Σερένα Γουίλιαμς είναι το πιο αξιοπερίεργο φαινόμενο του παγκόσμιου αθλητισμού. Ουσιαστικά, έχει περισσότερους εχθρούς από φίλους, αν και από την άποψη της διάρκειας είναι σαν τον Τιμ Ντάνκαν: έχει πάρει Γκραν Σλαμ με 15 χρόνια διαφορά, αν και στην περίπτωση του Ντάνκαν το σπορ είναι ομαδικό και ο βαθμός δυσκολίας δεν είναι τόσο μεγάλος. Η Σερένα κατέκτησε το US Open το 1999 και το έκανε ξανά το 2014, δηλαδή μέσε σε μία δεκαπενταετία. Έφθασε τα 18 Major, εξ ου και τα 18 καράτια, και έφθασε τις Έβερτ και Ναβρατίλοβα. Η Στέφι Γκραφ έχει 22. Η Μάργκαρετ Κορτ, όταν ακόμα το τένις Γυναικών δεν πιανόταν στα… παιχνίδια, 24. Ο Newyorker έγραψε ότι η Σερένα είναι η κορυφαία Αμερικανίδα αθλήτρια σήμερα. Στην πραγματικότητα, έγραψε ότι είναι η κορυφαία σε Άνδρες και Γυναίκες.
Τώρα, αυτή είναι μία γνώμη με την οποία μπορείς να διαφωνήσεις ή να συμφωνήσεις, αλλά με την οποία σίγουρα δεν μπορείς να γελάσεις. Τα διαπιστευτήρια της μικρής Γουίλιαμς στο παιχνίδι ήταν και είναι εντυπωσιακά. Υπήρχαν στιγμές, γκέιμ ολόκληρα, που η Σερένα στεκόταν στη θέση της και που η Βοζνιάκι έτρεχε από τη μία μεριά στην άλλη. Η Αμερικανίδα ήταν σαν δείκτης λεπτών και η Δανή σαν δείκτης δευτερολέπτων. Φυσικά αυτό περιμένεις από τη Σερένα. Αν είσαι ρέκτης του γυναικείου τένις και τη βλέπεις σε τέτοια κατάσταση, ξέρεις τι θα γίνει. Αν έχεις δουλειά σε μιάμιση ώρα από τώρα και η Σερένα παίζει προημιτελικό, ημιτελικό ή τελικό Γκραν Σλαμ αφιονισμένη, ξέρεις ότι μπορείς να προλάβεις. Η διάρκεια του τελικού με τη Βοζνιάκι ήταν 75 λεπτά, ακριβώς όσο κράτησε το «Πριν το Ηλιοβασίλεμα», που τελείωσε απότομα.
Για το γυναικείο τένις η Σερένα Γουίλιαμς είναι ό,τι ήταν ο Γουίλτ Τσάμπερλεϊν για το μπάσκετ. Η δύναμή της είναι κτηνώδης και ολοκληρωτική και αυτό συνέβη από την πρώτη μέρα ποιυ μπήκε στα τουρνουά της WTA, ως η μικρή αδελφή της εξίσου δυνατής γαζέλας Βένους. Το σύστημα δεν ήταν δυνατόν να δεχθεί δύο Αφροαμερικάνες να κάνουν κουμάντο στο τένις με τα δυνατά σερβίς τους και τα κεραυνοβόλα χτυπήματά τους, πόσω μάλλον όταν οι ίδιες δεν ήταν αυτό που λέμε «χαμηλοβλεπούσες». Τα δύο κορίτσια ήταν ειλικρινή, ντυμένες εκκεντρικά τις περισσότερες φορές. Οι νίκες έφεραν δημοσιεύματα και τα δημοσιεύματα έφεραν στην επικαιρότητα τον προπονητή τους και πατέρα τους, Ρίτσαρντ Γουίλιαμς, το σκιαγραφημένο προφίλ του οποίου από τα ΜΜΕ έκανε λόγο για ένα σατράπη άνθρωπο. Ο τύπος απλώς δεν άφηνε μανατζαραίους και άλλα τέτοια κακοποιά στοιχεία- που κάνουν τον κόσμο να δείχνει χαρούμενο ακολουθώντας το παράδειγμα του Ντον Κινγκ- να εκμεταλλευτούν τις κόρες του. Ο κόσμος του τένις… τρέκλιζε από την παρουσία του, αλλά πόσο γαμάτο είναι που ο Ρίτσαρντ έμαθε τένις από κάποιον ο οποίος είχε το όνομα Ολντ Γουίσκι; Τόσο η Βένους όσο και η Σερένα ήταν personae non gratae για το τένις. Και όσο δεν υποχωρούσαν, όσο συνέχιζαν να ενεργούν με βάση το ένστικτό τους, τόσο πιο αντιπαθητικές γίνονταν. Ήταν το κόστος για να παραμείνουν ο εαυτός τους, σε κάθε περίπτωση.
Η Βένους σου έδινε την αίσθηση ότι ήταν λίγο πιο καταθλιπτική. Οι ικανότητές της ήταν απίθανες, τα προσόντα της το ίδιο, αλλά μετά τον τελικό του Γουίμπλεντον του 2008, όταν και έχασε από την αδελφή της, έγινε η αντιστροφή των ρόλων. Η Σερένα έμεινε μόνη της στα μονά, αν και τα δύο κορίτσια μαζί ήταν κυρίαρχες στα διπλά. Από τις δύο αδελφές, η μία δεν μπόρεσε να ακολουθήσει. Άρχισαν τα κείμενα, «τι συνέβη στη Βένους Γουίλιαμς». Η Σερένα, από τη μεριά της, εξελίχθηκε σε drama queen περιωπής.
ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΦΙΛΙΑ
Το τένις είναι ένα παιχνίδι μίσους. Δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς. Έχει τον πρωτογονισμό της μονομαχίας και απευθύνεται σε λούζερ. Αν είσαι καλός τενίστας, τα δύο τρίτα των πόντων που έχεις χάσει είναι μπάλες που τις έχεις στείλει εκτός τερέν ή πάνω στο φιλέ. Ο φιλές είναι ο απόλυτος εφιάλτης σου, καταλήγεις να τον βλέπεις στον ύπνο σου. Μαζί βλέπεις και τον εχθρό σου, ο οποίος είναι αυτός που σε νικάει. Στο Γουίμπλεντον του 2007, όταν ο Ράφα Ναδάλ και ο Ρόμπιν Σόντερλινγκ έπαιξαν το περίφημο παιχνίδι των τριών ημερών, ο Σουηδός έκανε ότι φτιάχνει τη βερμούδα του για να κοροϊδέψει τον Ναδάλ, ο οποίος διαμαρτυρήθηκε για μία καθυστέρηση. Σε ένα τουρνουά στη Μαδρίτη, ο Τόμας Μπέρντιχ έγνεψε στο κοινό να σωπάσει, σε μία αναμέτρηση πάλι με τον Ναδάλ. Ο Τζον ΜάκΕνρο μισούσε τον Ιβάν Λεντλ, έβριζε τους διαιτητές και τσακωνόταν με τον Τζίμι Κόνορς, ο οποίος σε μία απονομή του Γουίμπλεντον έγραψε τη βασίλισσα πηγαίνοντας κατευθείαν στα αποδυτήρια. Και η Μπίλι Τζιν Κινγκ τους μισούσε όλους, αλλά έλαχε σε εκείνη να γίνει η πρωθιέρεια του γυναικείου τένις, νικώντας τον Μπομπ Ριγκς στην περίφημη «Μάχη των Φύλων».
Ο Μπγιορν Μποργκ προσγειώθηκε στο τένις σαν κομήτης, αλλά δεν κατάφερε να ανεβάσει το ιδεώδες του παιχνιδιού. Και μετά ήταν ο Ρότζερ Φέντερερ, ο οποίος έδωσε τη δική του προσωπική πινελιά σε όλους τους κανόνες του fair play, έκανε το παιχνίδι προσφιλές και παρ’ όλα αυτά έχει κάνει τις παγαποντιές του, όπως σε εκείνο το ματς που φώναξε προς το μποξ που κάθονταν οι προπονητές και η οικογένεια του Νόβακ Τζόκοβιτς, «shut up». Δηλαδή «σκάστε». Το τένις είναι το πλησιέστερο προς τη σαπουνόπερα σπορ και η Σερένα είναι η Τζόαν Κόλινς του. Δεν είχε υπάρξει καμία ίδια ως τότε και ασφαλώς είναι δύσκολο να επαναληφθεί. Συζητιόταν για τα πάντα: τις σωματικές ατέλειές της, τους δεσμούς της, τη σχέση της με την αδελφή της, τη σχέση της με την οικογένειά της. Ήταν από μόνη της είδηση. Και όταν είχε ξεσπάσματα, αποδεικνυόταν ότι ο χάρτης του θησαυρού οδηγούσε όντως στον θησαυρό.
Το δεύτερο στάδιο που έπρεπε να περάσει η Σερένα Γουίλιαμς ήταν να γίνει μέρος της πραγματικότητας του σπορ. Το 2009, στη Νέα Υόρκη, είπε «θα σε σκοτώσω» σε μία παρατηρήτρια που τη χρέωσε με footfault ενώ σέρβιρε στο 0-30 με την Κιμ Κλάιστερς, στην επιστροφή της τελευταίας στο τένις. Ήταν ο ημιτελικός του τουρνουά. Δύο χρόνια αργότερα, όταν η Ζαστίν Ενάν έγινε η πρώτη τενίστρια στην ιστορία που νίκησε τις δύο αδελφές στο ίδιο Major, πάλι στο Flushing Meadows, το μίσος ήταν άσβεστο. Φαινόταν, υπερκάλυπτε την ατμόσφαιρα. Από το μποξ των Γουίλιαμς έως το κορτ, η Ενάν ήταν ο νούμερο ένα καταζητούμενος και το κυνήγι ήταν ανηλεές.
Αλλά όσο και αν δεν της φαίνεται, η Σερένα είναι ένα απλό κορίτσι. Πριν από τρία χρόνια δεν ήταν καν το νούμερο ένα στις Γυναίκες: για 37 εβδομάδες αυτό κράτησε η Καρολίν Βοζνιάκι, η Δανή, η οποία ήταν επίσης ιδιαίτερη περίπτωση. Αν και δεν είχε το ταμπεραμέντο της Σερένα, σε έκανε να θέλεις να ασχοληθείς μαζί της. Ήταν η Σκάρλετ Γιόχανσον του τένις- πριν αρχίσει να κάνει σαν ενοχλημένη ντίβα για κάτι γυμνές φωτογραφίες- ένιωθες ότι επειδή εξέλιπε ο συντηρητισμός, θα μπορούσε να κάνει περίπου οτιδήποτε. Και έκανε το πλέον… συντηρητικό για τον κόσμο του lifestyle: έγινε η γκόμενα του νούμερο ένα στη βαθμολογία του γκολφ, τον Ρόρι ΜάκΙλρόι. Περιττό να πει κάποιος πόσο μετράει το γκολφ στην παγκόσμια αγορά, από τότε που πρωτοβγήκε ο Τάιγκερ Γουντς.
Η Βοζνιάκι επισκιάστηκε. Η εποχή της καθιερώθηκε ως slamless και η άποψη των υπόλοιπων τενιστών για το γεγονός ότι ήταν νούμερο ένα ενώ δεν είχε κατακτήσει Major, δεν ήταν αθωωτική. Μετά ήρθε ο διάσημος φίλος της και φαινόταν ότι η «Βοζ» έπεσε στο ποτάμι, το οποίο την οδηγούσε εκεί που βρίσκονταν τα Απολιθώματα της Αθλητικής Ιστορίας. Ωστόσο, ήταν μία σχέση που δεν κράτησε πολύ: συν τοις άλλοις, η ίδια απευθύνθηκε σε ένα κορίτσι που έχει το δράμα μέσα του. Δηλαδή τη Σερένα Γουίλιαμς. Η παρεξηγημένη Αμερικανίδα συμπάθησε την Κάρο με τρόπο φιλικό και μητρικό. Πήγαν για μπάνιο και για ποτό μαζί. Κρατήθηκαν η μία από την άλλη. Όταν η Σερένα πήγε στο φιλέ, έχοντας προσυπογραφεί η κατάκτηση του 18ου Major της καριέρας της, και η Βοζνιάκι της έδωσε συγχαρητήρια, της απάντησε, «thank you baby». Στον λόγο της, η Κάρο τόνισε ότι «περιμένω από τη Σερένα να με κεράσει ένα ποτό» και το ίδιο βράδυ οι δύο ανέβασαν μία φωτογραφία τους στο Instagram.
Εδώ και κάποια χρόνια, η Σερένα Γουίλιαμς χαιρετίζεται ως μία κυριαρχική αθλήτρια, μία επιφανής προσωπικότητα, και μία Γυναίκα που είναι ο εαυτός της. Είναι επίτιμη πρόεδρος στο Κλαμπ των «Γυναικών που δεν Έχουν Σύμπλεγμα να Παραδεχθούν ότι Αγαπάνε τη Σερένα Επειδή είναι Αυτό που θα Ήθελαν να Γίνουν». Είναι μαύρη, είναι αλλόκοτα όμορφη και το στυλ της φτάνει και περισσεύει για να δημιουργήσει μία νέα Ριβιέρα. Και όταν τελικά ήρθε η ώρα του 18ου η πλέον κλασάτη τενίστρια όλων των εποχών, ονόματι Κρις Έβερτ, έγραψε τον επίλογο, μία ελιοτική αρχή: «Πέρυσι ρώτησαν τη Σερένα πώς θα ήταν για εκείνη να μπει στην ίδια κατηγορία με μένα και τη Μαρτίνα. Και μετά σκέφτηκα ότι θα ήταν μεγαλύτερη τιμή για μένα να είμαι στην ίδια πρόταση με εκείνη».