Ντουντούκα
Βάζουν... Φωτιά στο πρωτάθλημα με σκάνδαλα!

Μίξη μεγάλων ευθειών και τεχνικών στροφών

Μίξη μεγάλων ευθειών και τεχνικών στροφών
Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2014 - 02:30

Η πίστα της Αμερικής (Circuit of the Americas) στο Τέξας είναι ένας από τους νεώτερους προορισμούς στο πρόγραμμα της Formula 1. Εκεί διεξήχθη για πρώτη φορά αγώνας το 2012. Η μέση και η μαλακή γόμα επιλέγονται για πρώτη φορά, τα προηγούμενα δυο χρόνια είχαν επιλεγεί η μέση και η σκληρή γόμα. Η ταιριαστή επιλογή γομών για το 2014 έγινε ώστε να αντιμετωπίσει μ’ επιτυχία τις απαιτήσεις της πίστας η οποία περιλαμβάνει τρεις μεγάλες ευθείας αλλά και έναν αριθμό τεχνικών στροφών. Σ’ αυτές σίγουρα συγκαταλέγεται η ανηφορική στροφή 1 – ένα πέταλο με συνεχή αλλαγή πορείας που στέλνει υψηλά ενεργειακά φορτία στα ελαστικά – όπως και άλλες γρήγορες αλλαγές πορείας που θυμίζουν Silverstone και Suzuka. Με 20 στροφές και εντυπωσιακές υψομετρικές διαφορές, ο γύρος στο Ώστιν κρατάει τον οδηγό συνεχώς απασχολημένο καθώς εμπεριέχει μερικές μοναδικές προκλήσεις όπως το φρενάρισμα σε ανηφόρα μετά την εκκίνηση, όπου είναι πολύ δύσκολο να βρεις το ακριβές σημείο φρεναρίσματος. Ο συνδυασμός όλων αυτών καθιστά την πίστα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έτσι οδηγοί και θεατές το διασκεδάζουν πάρα πολύ. Το Αμερικάνικο Grand Prix είναι ο πρώτος αγώνας του τελευταίου απανωτού συνδυασμού της χρονιάς, οι ομάδες αμέσως μετά θα κατευθυνθούν στο Interlagos της Βραζιλίας όπου θα χρησιμοποιηθεί ο ίδιος συνδυασμός μαλακής και μέσης γόμας.

Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής Pirelli: «Η Αμερικάνικη αγορά είναι πολύ σημαντική για κάθε κατασκευαστή στην αυτοκινητοβιομηχανία, αυτό ισχύει και για την Pirelli. Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι που επισκεπτόμαστε για μια ακόμη χρονιά το Ώστιν, πρόκειται για μια σπουδαία πόλη με πολλά ενδιαφέροντα για να περάσεις το χρόνο σου. Ταυτόχρονα η πίστα είναι φανταστική για αγώνες. Πλέον η επιφάνεια του οδοστρώματος με ηλικία τριών ετών έχει ωριμάσει και θεωρητικά θα προσφέρει καλύτερη πρόσφυση απ’ ότι τα προηγούμενα χρόνια. Ο συνδυασμός μέσης και μαλακής γόμας αναμένεται να μας οδηγήσει σε δυο pit stop στον αγώνα, όμως θα είμαστε πιο ακριβείς μετά την επιβεβαίωση των δεδομένων μας στις ελεύθερες δοκιμές. Πολλά θα εξαρτηθούν από τον καιρό. Μολονότι ο αγώνας διεξάγεται Νοέμβριο ζεστές αλλά μεικτές συνθήκες δεν αποκλείονται οπότε η θερμική παραμόρφωση των ελαστικών θα είναι ένας σημαντικός παράγοντας. Πόσο θα επηρεάσει αυτό τη φθορά αλλά και συνολικά την παραμόρφωση είναι άγνωστο με τα φετινά μονοθέσια νέας γενιάς γι’ αυτό θα μπορέσουμε να κάνουμε ακριβείς εκτιμήσεις για την στρατηγική αφού βρεθούμε εκεί. Στους δυο προηγούμενους αγώνες η στρατηγική που ακολούθησε ο νικητής ήταν αυτή του ενός pit stop. Ρόλο σ’ αυτό παίζει και το γεγονός ότι ο αγώνας γίνεται στο τέλος της σεζόν οπότε οι ομάδες ξέρουν πολύ καλά πως θα πάρουν το μέγιστο από τα ελαστικά».

Jean Alesi, σύμβουλος Pirelli: «Το Ώστιν είναι πάνω απ’ όλα μια πραγματικά συναρπαστική πίστα για τους οδηγούς Υπάρχουν μερικά καλά σημεία για να επιτεθείς και να προσπεράσεις, στα φρένα στη στροφή 1 αλλά και στα “S” όπου μπορείς να κρατήσεις διαφορετική γραμμή. Η πλειάδα ευκαιριών για προσπέραση συνήθως έχει ως αποτέλεσμα έναν καλό αγώνα, η συγκεκριμένη πίστα κάθε άλλο παρά βαρετή είναι. Οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας είναι ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας. Τα προηγούμενα δυο χρόνια έκανε κρύο το πρωί αλλά κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών είχε ζέστη. Αυτές οι αλλαγές καθιστούν πραγματική πρόκληση για τις ομάδες και τους οδηγούς το να διατηρήσουν τα ελαστικά μέσα στο βέλτιστο παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας».

Η πίστα υπό το πρίσμα των ελαστικών

Στις τρεις μεγάλες ευθείες τα ελαστικά ψύχονται έτσι τα σημεία φρεναρίσματος είναι κρίσιμα καθώς η θερμοκρασία των ελαστικών έχει μειωθεί λίγο. Αυτό επηρεάζει και την αλλαγή πορείας στην είσοδο των γρήγορων στροφών καθώς η γόμα πολύ γρήγορα επανέρχεται σε κανονική θερμοκρασία.

Η μέση γόμα έχει πιο χαμηλό παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας και αποδίδει καλύτερα σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασιών ακόμη και στις πιο χαμηλές. Αντίθετα η μαλακή γόμα έχει πιο υψηλό παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας και λειτουργεί καλύτερα σε υψηλές θερμοκρασίες. Υπάρχει μεγάλη διακύμανση της θερμοκρασίας οδοστρώματος στο Ώστιν πέρυσι κατά τη διάρκεια του Αμερικάνικου GP είδαμε τιμές από 18 έως 37 βαθμούς Κελσίου.

Ο συγκεκριμένος συνδυασμός ευθειών και στροφών απαιτεί συμβιβασμό στο αεροδυναμικό φορτίο, έτσι δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στη μηχανική πρόσφυση που προσφέρουν τα ελαστικά. Η παρατεταμένη στροφή 1 αλλά και οι γρήγορες αλλαγές πορείας στο πρώτο μέρος του γύρου όπως και η στροφή 11 θέτουν μεγάλες προκλήσεις για τα ελαστικά. Ο οδηγός ξεκινά να φρενάρει ενώ το μονοθέσιο αλλάζει κατεύθυνση αυτό προκαλεί ανομοιόμορφη κατανομή φορτίσεων στη γόμα.

Πέρυσι η στρατηγική νίκης ήταν αυτή του ενός pit stop. O οδηγός της Red Bull, Sebastian Vettel εκκίνησε με τη μέση γόμα και έβαλε τη σκληρή γόμα στον 27ο γύρο. Όλοι όσοι τερμάτισαν στις 12 πρώτες θέσεις ακολούθησαν στρατηγική ενός pit stop.

Περισσότερες πληροφορίες για το Ώστιν και τις μοναδικές απαιτήσεις που έχει η Αμερικάνικη πίστα (Circuit of the Americas) από τα ελαστικά μπορείτε να βρείτε στο ειδικό τρισδιάστατο βίντεο που δημιούργησε η Pirelli. Το βίντεο προσφέρεται για δημοσιογραφική χρήση στον ιστότοπο της Pirelli για τη Formula1: www.pirelli.com/f1pressarea

Οι επιλογές ελαστικών έως σήμερα:

PZero Red PZero Yellow PZero White PZero Orange
Αυστραλία Μαλακή Μέση
Μαλαισία Μέση Σκληρή
Μπαχρέιν Μαλακή Μέση
Κίνα Μαλακή Mέση
Ισπανία Mέση Σκληρή
Μονακό Πολύ μαλακή Μαλακή
Καναδά Πολύ μαλακή Μαλακή
Αυστρία Πολύ μαλακή Μαλακή
Μ.Βρετανία Mέση Σκληρή
Γερμανία Πολύ μαλακή Μαλακή
Ουγγαρία Μαλακή Mέση
Βέλγιο Μαλακή Mέση
Ιταλία Mέση Σκληρή
Σιγκαπούρη Πολύ μαλακή Μαλακή
Ιαπωνία Mέση Σκληρή
Ρωσία Μαλακή Mέση
ΗΠΑ Μαλακή Mέση

Πως καταπονεί τα ελαστικά ο κινητήρας

Τo Ώστιν είναι μια πίστα τελευταίας γενιάς όπου εναλλάσσονται αργά αλλά και πιο τεχνικά τμήματα με μεγάλες ευθείες εκεί τα μονοθέσια ξεπερνούν τα 310km/h, με αποτέλεσμα οι γόμες να χάνουν λίγη θερμοκρασία. Αυτό καθιστά τα σημεία φρεναρίσματος κρίσιμα καθώς το ελαστικό έχει ψυχθεί λίγο. Επίσης επηρεάζει την αλλαγή πορείας στις γρήγορες στροφές καθώς η γόμα ανακτά πολύ γρήγορα θερμοκρασία ώστε να προσφέρει βέλτιστη πρόσφυση.

Πως καταπονεί τα ελαστικά η αεροδυναμική

Οι τρεις ευθείες απαιτούν έναν συμβιβασμό στο αεροδυναμικό φορτίο υπέρ της τελικής ταχύτητας ενώ ταυτόχρονα χρειάζεται πίεση στις στροφές και ισορροπία κρατήματος στο φρενάρισμα. Τα ελαστικά πρέπει να προσφέρουν μηχανική πρόσφυση και να εξασφαλίζουν σταθερό κράτημα σε όλες τις φάσεις της οδήγησης και στις αλλαγές πορείας.

Χαρακτηριστικά πίστας

Δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στα ελαστικά και οι τρεις τομείς της πίστας. Ο πρώτος τομέας περιέχει τη στροφή 1 όπου τα ελαστικά πρέπει να προσφέρουν τη βέλτιστη ελκτική πρόσφυση. Ακολουθεί μια αλληλουχία στροφών όπου η ακρίβεια στην οδήγηση είναι καθοριστική για την διατήρηση της ταχύτερης αγωνιστικής γραμμής. Τέλος στη στροφή 11, ο οδηγός ξεκινά να φρενάρει ενώ το μονοθέσιο έχει ήδη στρίψει αυτό δημιουργεί μια άνιση κατανομή φορτίων στα ελαστικά.

Από το δελτίο Τύπου

Διαβάστε επίσης

Volvo και Μποτρίνι

Volvo και Μποτρίνι

Ο βραβευμένος σεφ Έκτορας Μποτρίνι, θα είναι ο καλεσμένος-έκπληξη στο περίπτερο της Volvo στην «Αυτοκίνηση 2014».

Το χαίρεται ο Μπάτον

Το χαίρεται ο Μπάτον

Μπορεί το μέλλον του Τζένσον Μπάτον στη McLaren να είναι αβέβαιο, αλλά αυτό που κάνει ο Βρετανός είναι να... χαίρεται.

Honda Connect

Honda Connect

Το Honda Connect που παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού -Mondial de l‘Automobile- προσφέρει μεγαλύτερη άνεση και συνδεσιμότητα εν κινήσει.